Fria Läroverken Karlstad

Jag går på Fria Läroverken i Karlstad, gamla John Bauer gymnasiet
 
"Hej! Skulle du kunna berätta lite vad du tycker om Fria läroverken? Hur var dom första dagarna? Hade du lätt att få vänner osv..."
 

Fick en kommentar förut om vad jag tycker om Fria Läroverken och hur dom första dagarna var osv, ja ni ser ju överstående fråga. 
 
Fria Läroverken ligger ute på Orrholmen i Karlstad, vilket är ungefär vid Central Stationen, det är gång avstånd där ifrån. Frira Läroverken är en Fri skola, vilket menas att det är inte komunen som äger den, utan det är en privat person som gör det. 
Jag är jättenöjd med min skola och jag tror att jag inte kan hamnat bättre än vad jag gjorde! Fria Läroverket ger än så sjukt mycket möjligheter. Idrotts och PT profil finns på varje linje på våran skola. Alltså kan du träna din sport på skoltid eller få "utbildning" till personlig tränare. Jag gick Media linjen först, men har nu bytt till Ekonomi. Man får väldiga möjligheter att studera utomlands eller ha sin praktik utomlands på den linjen, men den möjligheten ska även utökas till bl.a ekonomi linjen om det går som planerat. Det menas att du får åka till ett land och ha din praktik där istället för i Sverige om du skulle känna för det. Tror vi har 3 elever nu på skolan som är I LA, Florida och Spanien ? Om jag inte hört fel. Det var det som lockade mig, så jag hoppas att den möjligheten snart finns för oss på ekonomi linjen också! 
 
Dom första dagarna var sådär.. Jag var alldeles för blyg men som tur var så tar lärarna tag i att man kan få hjälp i att lära känna din nya klass. Men man måste vara frammåt, för det tjänar man såå mycket på senare in i gymnasiet. Jag hade en bra Media klass och jag har en bra Ekonomi klass nu också. Ingen mobbning över huvud taget på våran skola. Så det är en väldigt säker miljö att vara i. Alla är med alla på rasterna nästan, iallafall runt pingis borden haha. 
 
Jag skulle rekomendera Fria Läroverken till dig som ska börja gymnasiet. Jag älskar den skolan. Plus så är Frias scheman lite annorlunda mot andra skolor, vi har 2 lektioner om dagen, som är långa lektioner med rast och lunch imellan, och det funkar jättebra! Även maten på våran skola är to die 4 om man pratar mat inom skolvärlden, vi har skitbra och nästan alltid god mat, plus världens mysigaste mattanter! haha
 
Detta blev ett väldigt långt inlägg, och förlåt att jag inte har bloggat men så fort jag tror att jag äntligen ska få tid för det så kommer det en super duper jobbig vecka, och denna är en sådan, så jag ber att denna vecka går snabbt och smärtfritt förbi.. Nu ska jag få släppa mina stress-plugg tankar och bege mig mot favorit platsen (näst efter i Sebastians famn), gymmet. 

Postat av: Anonym

Kan inte du tipsa om lite skolor/linjer i Karlstad? Fördelar nackdelar osv :)

2014-03-24 @ 19:57:34



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Moa Hollstedt heter jag och är en glad och driven tjej på 18år som bor i en för liten stad i gulliga Värmland. Drömmer om New York, LA, framgång och mycket annat. I denna blogg får ni hänga med mig genom min vardag och mina intressen, så som mode, träning, fotografi och andra roliga saker!